måndag, november 30, 2009

Almanackan från Dala Vatten o Avfall i postlådorna i Rättvik

I morse låg inte morgontidningen i lådan men väl Miljöalmanackan för 2010 från Dala Vatten och Avfall, Gagnef, Leksand och Rättviks kommuner.

Efter att ha bryggt mitt kaffe och 2 knäckemackor, bredda med Milko-smör (se förra inlägget) och ost från Skånemejerier (inte Arla) slog jag mig till ro med almanackan och dess innehåll. Härliga bilder som vanligt, viktiga upplysningar om öppetttider på ÅVC (dvs soptipparna), tips och råd om avfallssortering och inte minst en massa finurliga kloka ord och tänkesätt (avslutar inlägget med några). Ett tips saknade jag dock: "Skölj inte ner kaffesump i avloppet! Tillsammans med fett kloggar det effektivt igen avloppsledningarna. Kaffesump trivs bäst i avfallspåsen eller ännu hellre i rabatten."

En annan sak: Till min glädje såg jag att hålet för almanackans upphängning gjorts aningen större, men bara aningen. Nu kan man i alla fall hänga upp den på en spik om inte spikskallen är för stor. Det går t o m att hänga den på en s k X-krok om den är av minsta storleken (finns i sorteringsasken på Jula i Kupolen). Men det går definitivt inte att trä den på en krok för betongväggar. Något att klura över till nästa års almanacka?

Axplock av kloka ord i almanackan:
När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar.
Vi får skörda det vi sått. Gäller såväl morötter och rödbetor som livet i stort.
Den som har mest prylar när han dör vinner inte alls. Ting tynger - ting tar tid. Ge bort en upplevelse och en kram.

OBS! Jag är INTE sponsrad av Dala Vatten o Avfall AB! Jag är inte sponsrad av nå´n!

Inga kommentarer: