torsdag, november 26, 2009

Vart är Sverige på väg?

Jag läste krönikan (heter det så?) av Monica Gunne på sista sidan i Aftonbladet idag. Vad håller egentligen på att hända i Sverige?

Krönikan handlar om byggnadsmålaren Roffe (2-barnspappa) som skadades allvarligt i en motorcykelolycka 2007. "Min vänstersida krossades mellan bilen och motorcykeln". Axeln, underarmen, höft, lårben, knä och fot. Han är ännu bara halvvägs genom alla operationerna och med ständiga smärtor.

Roffe har hamnat i moment 22 och sedan juni får Roffe inga pengar. Han är utförsäkrad enligt de nya reglerna och eftersom han inte är arbetslös får han ingen a-kassa. Han får inte socialbidrag, han är ju varken sjuk eller arbetar.Han får ingen sjukersättning för f-kassan godkänner inte läkarens intyg. "Den ansvarige läkaren har bara behandlat min fot och då handlar intyget bara om foten. Men allt det andra då?" Och då menar Roffe allt annat som är trasigt. "Men läkaren skriver bara om foten och då tycker f-kassan att intyget är vagt". Roffe skriver: "Jag är ingenting. Jag är noll. Jag bara bollas runt". Roffe har fått låna till hyra och mat och skulden är nu uppe i 65 000 kr.

Hur kan en regering skapa regler som lämnar människor i sticket på det här viset? Och alla andra som inte får pengar för att a-kassan och f-kassan är dåligt samordnade och saknar utbildning och resurser? Och inte får dom socialbidrag heller om de har något som kan säljas - ett hus t ex. Det är regeringen som har yttersta ansvaret och de borde i alla fall kunna ställa upp med en slags räntefri bank tills intygen är korrekta och fullständiga och utslag fällts.

Inga kommentarer: