onsdag, november 18, 2009

Kvinnorna i Äntligen Hemma har skadade stämband.

Grått och dystert väder idag också. Som gjort för att kolla av några inspelade TV-program som låg och tog plats på TV:ns hårddisk.

Valet föll på 2 avsnitt från "Äntligen hemma" med Martin Timell. Jag gillar dom där programmen. Gillar Timells humor och gillar att titta på heminredning och snickarlösningar. Han och kompisarna Bosse och Björn är trevliga, mysiga och naturliga.

Men varför i himmelens namn är alla de kvinnliga deltagarna så tillgjorda??? Rösterna är spända, pipiga och disharmoniska, så spända att jag misstänker att deras stämband skulle bli allvarligt skadade om de talar så där till vardags också. Och rösterna är dessutom kombinerade med ett tillgjort, barnsligt uppträdande. Den enda av de kvinnliga deltagarna som talar något så när naturligt är Lulu men å andra sidan bär hon så opraktiska kläder när hon jobbar så det är skrattretande.

Jag har noterat att det har varit på det här sättet i flera år i programmet Äntligen Hemma. Är det producenten som bestämmer hur kvinnorna i programmet ska uppträda och tala? Eller är det han Timell själv?

Förresten är det kanske relevant att programmet byter namn. Det stående uttrycket som gång på gång utropas är ju "Åhh, Gud!". Det sker ju varje gång bostadsägarna kommer hem.

Är jag ensam om att tycka så här?

3 kommentarer:

Jag sa...

äntä stockholmska da!

Sara sa...

HA HA, har inte funderat på detta... så det kanske är stockholmska :o)

Brittis sa...

"Stockholmska"? Kan inte vara möjligt. Inte låter ni så där tillgjorda när jag träffar er stockholmare.
Nää - det ligger allt någon bakom det där fenomenet. Någon mansgris som vill att vi kvinnor "ska va´" så där.