söndag, november 01, 2009

Kokongboende skapar brist på minnen.

Jag har nyligen fått IKEA-katalogen.

När jag bläddrar i katalogen slås jag av hur stor fokus som läggs på små bostadsytor. Jag har tidigare märkt att det pågår en trend mot allt trängre boende och det är väl inte så konstigt så dyra som kvadratmeterpriserna på bostäder är. Och många, särskilt unga, tänker på miljön med uppvärmning osv.

Men denna trend att sträva mot kokong-boende innebär också att generationers sparade "skatter" försvinner. De gamla, stora gårdarnas vindar fullsmockade med allehanda grejer som "kan vara bra att ha" försvinner allt mer och det kommer att bli ett enormt glapp där far- och morföräldrars sparade grejer går upp i rök. Så småningom kommer det att skapa sorg över alla förlorade minnen.

Jag hoppas innerligt att de som är lyckliga nog att ha stora förvaringsytor tar vara på möjligheten att spara gamla saker. De kommer garanterat att komma till glädje längre fram när trenden vänder mot allt större boendeytor och behovet att ha lite av äldre generationers ömt vårdade saker kvar.

Och var ska släkten samlas? Men det är en annan historia.

Inga kommentarer: