söndag, november 29, 2009

Julskyltning i Rättvik


Idag tog jag mig en promenad (de 300 metrarna) ner på "byn". Julskyltningen lockade. Egentligen var det för ljust för att det skulle ge riktig julstämning men det fick duga. Och så skulle jag handla lite.

Köpte vitmossa (dvs renlav) till adventstaken i ett stånd. I ett annat (Rädda barnen) såg jag något som jag verkligen behövde - en kartong med reflexer. Fick veta att det egentligen var vinster i lotteriet men jag kunde få köpa en reflex för 25kr om jag ville. Men jag köpte lotter i stället för 20kr och tro det eller ej, men jag vann en reflex! Så jag tjänade ju därmed 5kr!

Gick in på ICA Fiolen (som jag tidigare förklarat krig mot för deras ovilja att föra Milko-mjölk) för att dels kolla läget och dels då ev handla ett par saker om de tagit rättning i stridsfrågan. Och det har dom. I alla fall vad gäller mjölk. F ö var det fullt av Arla-produkter. På smörfronten fanns en tom bricka som det varit Arla-smör på. F ö har Valio framgångsrikt armbågat sig in. Finsk sisu. Jag frågade en snorvalp (jag säger så för han var upprörande okunnig om i alla fall mejeriprodukter) om de hade Milko-smör. "Jasså, du menar Bregott". Som alla (?) vet är det en Arla-produkt.

Jag kan meddela att vi gör vårt eget "Bregott". Ska börja kalla det "Milkogott": 1 pkt Milko-smör (rejält rumsvarmt), 1,25 dl vatten och 2,5 dl ekologisk, kallpressad rapsolja. Vispas samman med elvisp till slät massa. Förvaras i kylskåp och blir då alldeles lagom hårt för att bre på mackor. Då är man i alla fall ganska säker på att rapsoljan är av god kvalitet. Dom där billiga, varmpressade oljorna, som jag är övertygad om att industrin använder vid sin Bregott-tillverkning ger jag inte mycket för.

Senare i kväll ska vi hälsa på bror min med familj.

Inga kommentarer: