fredag, november 13, 2009

Fredag 13:e. Böter och inkasso!

Fredagen den 13:e! Verkligen!

Nu har det hänt - mitt första inkassokrav någonsin! För obetald slamtömning i sommarstugan! Påminnelse? Kan inte påminna mig det? Fakturan måste ha kommit bort på något sätt. Hamnar jag i registret nu så att jag betraktas som opålitlig i 3 år? Och inte får handla på kredit? Inte får nytt pass? Eller teckna telefonabonnemang? mm mm.

Till råga på allt fick jag med posten en böteslapp för fortkörning i en korsning i Hofors! 2400:-! 42 km/tim mot lagstadgade 30! Jag minns att jag fick en blixt i ansiktet när jag svängde i en korsning. Den förbaskade kameran stod på en flakvagn strax efter korsningen. Inte såg jag att det var 30! Det visste jag inte förrän jag idag fick böteslappen. Jag trodde det var 50 km/tim där. Det hade gått så lång tid så jag hade nästan vågat tro att de glömt bort mig. Och så skickar de brevet idag när det är fredagen den 13:e!

Men det kom ett trevligt brev också. Inbjudan till den årliga jullunchen på min gamla arbetsplats Cederroth i Falun. En ljusglimt i ett kompakt mörker.

PS: Jag har nyss fått veta att Dala Vatten o Avfall inte skickar ut några påminnelser. Fakturan går till inkasso direkt.

8 kommentarer:

Sara sa...

Usch, inte roligt... typiskt att allt skulle komma idag också!!!!

Jag sa...

.. och kanske får du ont i magen av jullunchen också! Säger pessimisten, fast jag hoppas inte det förstås

Tack för fikat

Brittis sa...

Inger: Ont i magen av jullunchen? Inte med den kocken, inte.

Anonym sa...

Bilen lutade väldigt i rondellen för att kunna köra i den farten,men vi delar lika på boten efter som det var första gången.
Jag älskar dig i alla farter.CH

Brittis sa...

Anonym (CH): Gulle dig.

Anonym sa...

Jag tror att alla bolag nu för tiden skickar obetalda räkningar till inkasso efter förfallodagen. Men roligt är det inte. Förut var det ju 3st påminnelser. /u

Elvira sa...

Hoppsan!!!!
Och Du säger att jag ska ta det lugnt!

Brittis sa...

Jamen vadå?? Jag trodde ju att det var 50. Och körde 42 km/tim!