fredag, november 27, 2009

Pynt till advent i stugan.

Idag skulle vi pynta inför advent här i vår lägenhet i Rättvik. Men som vanligt kullkastades alla planer. I förmiddags ringde de från Leksands Energi och ville komma ut till oss i stugan i Leksand och fälla en del träd som står otäckt nära elledningarna. Så det var bara att klä om, packa ner lite fika och åka de 3 milen till Leksand.

När jag klev in genom dörren såg jag genast att det satt en mus i råttfällan. Backade snabbt och lät Christer ta kommandot. Gick inte in förrän musen var borta. Nu är det så att jag sparar på allt (det kan komma sämre tider) och därför har jag en hylla full med fröer från hednahös. Dom har musen kalasat på. Det luktade skunk i rummet där han/hon hållit till. Det blev ett styvt städjobb. Jag berömmer mig med att jag kastade även de fröpåsar som musen inte bitit hål i.

Men vi hann i alla fall adventspynta i stugan. Adventsstjärna, "istappar" på altanen och adventsljusstake i fönstret. Samt lite jultomtar förfärdigade av barnbarnen. Samtidigt som eljocke sågade ner en massa träd som stod i vägen för elledningen och solen. Bra för båda parter, med andra ord. Men nu återstår en massa släpande på ris. Och det gillar jag. Det blir en präktig brasa nere vid sjön någon gång i vinter.

1 kommentar:

Sara sa...

Inte roligt att städa upp efter en liten mus. Trevligt i alla fall att det vart julfint :o)