söndag, juni 18, 2006

Betaendorfiner

Syrran har en lång utläggning i sin blogg om betaendorfinernas positiva inverkan på vårt känsloliv som triggas av motion samt andra lyckoframkallande aktiviteter. Och därmed ska vi inte behöva döva oss med choklad, godis och andra stärkelsebovar. Hon varnar dock för "överkonsumtion" av dessa lyckokickar eftersom hon antar att de skapar sug efter kraftigare kickar. Kan så vara. Men i så fall ligger jag i "nybörjarstadiet". Jag har aldeles nyss sparkat (:->) ut barn o barnbarn så nu är det välgörande tyst här i stugan. Tystnaden har gett mig en härlig lyckokick och jag njuter i fulla drag. Men - det är klart - det ligger en chokladkaka i kylen och väntar på att konsumeras. Och den i alla fall 86%-ig och den ska väl ändå inte förfaras och riskera att bli gammal, eller hur?

3 kommentarer:

Anonym sa...

*S* Mörk 86%ig choklad i enbitsform är perfekt! Den triggar inte nämnvärt. EN den innehåller 1/3 av kolhydratbehovet för mig (som försöker hålla max 25 kh per dag)
Själv drar jag ut en solstol och parkerar den under min syren. Sen läser jag en stund innan jag somnar.
Det luktar helt underbart från syrenen! Endorfinerna bara sprutar!!

Så se till så du får dig en skön stund, bekvämt, med bra mental stimulans, skön musik, goda dofter ..och munnen full med EN bit mörk choklad..
Själv ska jag gå ut och gå min runda. Jag har slarvat lite..

Bror sa...

Jag tycker mer om ljus choklad.

Brittis sa...

Humm, jag vet av erfarenhet att EN bit inte räcker för mig. Så därför tog jag ingen alls. Och ljus choklad tycker jag ännu mer om så det bör jag överhuvudtaget inte få smak på. Hade det skönt ändå.