lördag, juni 24, 2006

En högst vanlig midsommar

Håhå jaja.
Igår skrev jag i min blogg att det nog skulle bli en fortsatt lugn midsommar. Men . . . . vi skulle ju grilla. Flintastek med potatissallad (eget superrecept) samt grönsallad för oss LC-kostare. Jag gjorde en bautabunke full med potatissallad och guben började grilla. Och vi dukade.

Men så har vi ju en drös ungar här också. De konstaterade helt kort när de såg bunken med poatatissallad att "det tycker vi inte om". (jag har nu lärt mig att inte ta något för givet när det gäller ungdomar). I väntan på att ett kok färskpotatis skulle bli klar placerade jag den rostfria bunken med potatissallad på den lilla kokplattan för det var den enda plats i köket som var ledig. Fia satte på ett kok potatis på den stora plattan. Guben lät flintastekarna ligga på sparlåga på grillen. Vi tog det lugnt ute på altanen i väntan på potatisen. Så tyckte jag att det var läge att kolla potatiskoket. Döm om min förvåning när jag fann gräddfilen/creme fraichen i potatissalladen kokande och bubblande för fullt medan potatiskastrullen var helt kall o tyst. Det blev faktiskt ett gott skratt även om guben muttrade en hel del. Men det redde ut sig till sist genom snabbkylning av salladen och med hjälp av vattenkokaren snabbvärmde vi potatiskoket. Vi blev mätta i alla fall och så småningom somnade vi alla på våra respektive sängplatser vilket betydde att barnen gav sig ut i det stora tältet för att sova där.

I morse fann jag (naturligtvis) alla barnen sovande på olika ställen inomhus. De hade (naturligtvis) tröttnat på kyla och mygg och i spridda skurar hittat en sovplats inomhus på golv och i soffor. Bara Fia o Roger sov lugnt i grannens gäststuga. (Roger visade sig först kl 12). Detta aktualiserar verkligen planerna på en egen gäststuga.

Nu är det lugnt. Jag har lyckats få iväg allihop. Kicki o Sanna är i Rvk på CC Ranch och tittar på kofösning med häst. Pernilla o guben har tagit en tur med motorcykeln och resten "gör" Noret.

Ha det så gott allesammans.

1 kommentar:

Jag sa...

heja på, kokt potatissallad, låter inte så gott förstås! Men kul.
Snart är det måndag och då är allt sig likt igen - kram!