måndag, juni 05, 2006

Lite besviken

Måndag fm i stugan. Muraren har varit här för att bedöma värdet av att sätta in en ny braskasett av märket Keddy och därmed skrota vår 25 år gamla Silja-insats av plåt.
Tveksamt om det lönar sig. Men Keddyn är av gjutjärn, förbrukar mindre ved och sotar inte ner hela stugan eftersom eldstaden är helt tät in mot rummet. Gjutjärnet gör att den lagrar värme bättre än plåtinsatsen så det blir jämnare värme. Men den gamla plåtinsatsen måste vara kvar (utom framsidan som kan skruvas bort) eftersom den är murad in i murstocken. Det gör att det inte blir uppvärmning av själva skorstensstocken så som jag hoppats på. Dessutom rekommenderade han den mindre modellen av Keddyn. Vi hade hoppats på den större eftersom den ger högre effekt. Kostnaden skulle bli ca 15000 -15500:- (bara vita pengar). Får diskutera saken med C per telefon. Arbetet skulle utföras direkt efter midsommar om vi väljer att byta. Tyckte att jag fick vederhäftig info av muraren med både fördelar och nackdelar. Så skönt det är med folk som känns ärliga! Får fundera på saken några dagar.
Nu går färden till Ble. De har redan börjat putsa fönster och efterlyste rödsprit. Vi hörs.

3 kommentarer:

Bror sa...

Men käre syster - inte ska du behöva använda rödsprit. Jag har lite survin du kan få...gratis.

Anonym sa...

*asg* Jag kan bidra med tvättsprit till festen! Tror Tord har aktivt kol nånstans så vi kan "sila skiten"..
Tyvärr är jag förhindrad att deltaga....

Brittis sa...

Var ni roliga nu, va?