tisdag, juni 20, 2006

Läkarbesök

Lite regn idag. Skönt, faktiskt. Men jag svettas floder precis som andra i familjen, ser jag.

Var hos Borelius idag för att få utlåtandet av proverna. HDL-värdet har förbättrats men järn-värdet var för lågt. Jag blev grymt förvånad så mycket kött som jag äter nu för tiden. Så han skrev ur järntabletter åt mig. F ö samma mediciner som tidigare. Jag berättade om min diet och var beredd på att få ett förmaningstal men det uteblev! Så jag halade upp en utskrift från Annika D:s blogg. 3 sidor från måndagens inlägg. Han kände inte till bloggen men sade att han var intresserad av att läsa det jag gav honom. Hoppas han går in på sajten. Jag föreslog att det sänkta järnvärdet kanske berodde på att jag äter väldigt lite sädesprodukter vilket han instämde i. (Eller kan det kanske vara så att jag äter för lite gröna bladgrönsaker?)

6 kommentarer:

Amiechan sa...

Men sädesprodukter hämmar ju upptaget av järn, dvs det borde bli bättre nu när du inte äter dem? Mycket förvirrande det där! :) Fram med de gamla järngrytorna så kan du lura i kroppen mera järn ;-)

Anonym sa...

du får persilla dig? Lite extra persilja så fort du får en chans, helst ihop med cvitaminer.. eller har jag rört ihop det nu? Skit samma- ut och beta! Man blir rätt trög i magen av järntabletter..såvida de inte är lite laxerande.Men det märker du snabbt..*flin*

Brittis sa...

Hej, välkommen amiechan! Kul med ett nytt "ansikte" här på bloggen.
Jasså sädesprodukter hämmar upptaget av järn? Det visste jag inte. Jag tänkte annars på att de flesta mjölprodukter är järnberikade - i alla fall fram till nyligen. Får göra som Gunilla rekommenderar - ta fram järngrytan. Och varför inte blanda in torkade nässlor i köttfärsen.

Anonym sa...

virrpanna!*S* Det var amichan som rekommenderade järngrytorna! Då kompletterar jag järngryterådet med- gör tomatsåser i järngryta. Det utlöser mer järn.. Sen persiljar du uppepå.. och vips, kan man ha dig som middag till nån vampyr...
/G

Brittis sa...

Accepterar tillmälet virrpanna *ler*. Lite mer persilja kanske hjälper mot tillståndet. Tack för tipset att använda järngrytan. Den åker nu fram ur sin undanskymda plats i kastrullskåpet.

Amiechan sa...

Hehe, jag har "hängt" här länge men inte gjort så mycket väsen av mig :)

Apropå järnet så hämmar acetylsalicylsyra (typ. vem vet hur det stavas exakt???) och andra antiinflammatoriska mediciner järnupptaget också. Och brist på B12 och folsyra kan ge järnbrist också. Men om ni äter så mycket kött kan det ju gärna inte vara B12-brist!

Kli, te och kalciumrika livsmedel (mjölk är stora boven där!) kan försämra upptaget också!

Tja, det var det :D Har pluggat på det här bara för att jag och pappa är blodgivare och man vill ju inte få problem på grund av det :D

/Amiechan med 137-145 i Hb :P