onsdag, april 02, 2008

Hps2 Thrive, olika analysvärden

Nu har jag fått förklaring på varför jag har "100 ggr för höga" S-ALAT och S-CK värden när mätningen sker i Hps2 Thrive´s regi. De mäter i "U/L" medan vi i Sverige mäter i "mikrokat/L". Vad denna "U/L" står för har jag inte kunnat lista ut men jämförande prov taget samma dag och analyserat i Falun visar på en faktor 100 i skillnad. Men referensvärdena skiljer också en faktor 100, så det är OK. (Konstigt med olika sätt att mäta. Det måste försvåra kommunikationen och utbytet av information mellan länderna, England i det här fallet.)

S-ALAT mätt både enligt Hps2 (U/L) och Falun (mikrokat/L) visar att jag har förhöjda levervärden och de har ökat under testets gång. Så nu ska jag tillbaka i mitten av april för en extra provtagning.

Muskelsmärtan i överarmen beror antagligen inte på medicinerna, eftersom S-CK-värdena både mätt enligt Hps2 och Falun ligger inom respektive referensområden. Så nu gäller det att komma tillrätta med värken i armen. Jag är ordentligt handikappad av det.

Anm. Ett par timmar senare, en långpromenad och lite funderingar.
Varför går inte smärtan över trots en kur Relifex? (Antiinflammatoriskt (NSAID)) Jag åt sista tabletten i dag. Doktorn menar att det är en inflammation och vill sätta in kortison. Hmmm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad säger din mage?
Vad är det som orsakar felet?

Brittis sa...

Du menar att äta Relifex? Min mage säger OK. Jag har inte haft några som helst besvär. Vilket jag definitivt hade med Diklofenac.

I bipacksedeln står det att Relifex inte ska tas vid nedsatt leverfunktion och svår hjärtsvikt. Samråd ska ske med läkare vid nedsatt leverfunktion, lätt/måttlig hjärtsvikt och högt blodtryck. Man kan bli mörkrädd för mindre. Jag funderar på att prova Fortodol (gurkmeja)i stället.