måndag, april 28, 2008

KBT Lektion 3. Självrannsakan

Idag var det lektionsdags igen och jag fick rikligt tillfälle att ventilera min frustration över ett av mina mindre bra beteenden.

Jag ska resa bort på målarkurs på onsdag - söndag. Dels skulle jag deklarera och dels skulle jag betala in resterande kursavgift samt omfördela lite pengar på mina konton inför stundande ganska kraftiga restskatt innan jag kunde resa iväg.

För det första hade jag aldrig deklarerat på nätet förut och för det andra brukar C alldeles galant betala alla räkningar. Det gör att jag inte så ofta behöver logga in på mina konton på nätet och därmed känner mig osäker varje gång.

Naturligtvis hade jag skjutit upp dessa krångliga detaljer, gjort bara de lätta och trevliga sakerna först som t ex att stryka lite kläder, plocka fram målargrejer, dammsuga ur bilen, läsa ut den spännande boken och - inte minst - fika med grannarna, låååånga fikapauser.

Kvar var alltså de där sakerna jag känner mig osäker inför och nu kunde jag inte skjuta upp eländet längre. Vad hände? Naturligtvis klickade jag fel och låste bankkontot. Måste alltså till banken i morgon (sista dagen) och manuellt fixa betalningen och detta tog så lång tid så deklarationen inte hanns med så även det måste göras i morgon.

Lite diffust har jag varit på det klara med min egenhet att skjuta på obehagliga saker. Men här är KBT-kursen bra. Nu måste jag verkligen göra klart för mig vad jag håller på med. Och skriva ner det. Jag tänkte mig KBT-triangeln (se tidigare inlägg) och började analysera mitt beteende. Tanken: "Jag gör det senare". Känslan: "Irritation, skuld, dåligt samvete, stress." Beteende: "Kastade i mig maten utan att tänka på vad jag åt".

Mitt beslut blev att arbeta på att göra de svåra sakerna först. Dvs gå till banken så fort den öppnar och sedan direkt hem och deklarera! Så det så!

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen mej till hudra%
Har inte fixat deklarationen själv , men jag får ju lära mej!. Det är ju så smidigt att fixa online!.
Ha en trevlig valborg!
kramar Fia