lördag, april 26, 2008

På promenad i Rättvik

I dag beslöt jag mig för en promenad eftersom vädret var lagom för det - varken för varmt eller för kallt.

På många ställen är stånden uppställda inför den kommande marknaden. Ett stråk av sorg över att jag är borta över marknadshelgen när barn o barnbarn kommer på besök. Jag ska på målarkurs och det är naturligtvis roligt men det är synd att det sammanfaller.

Jag följde Centralgatan bort mot riksvägen och konstaterade att det låg många ölburkar och ölflaskor på marken. Konstigt att det alltid ligger burkar och flaskor just där. Så är det inte på andra ställen.

Vid OK korsade jag riksvägen och följde perrongen fram till järnvägsstationen, korsade spåren och var så nere på strandpromenaden. Drog mig till minnes att det stod i dagens tidning att Sjövillan överklagat avslaget till att sätta upp ett öltält. Hoppas att överklagandet inte bifalles. Ett öltält på den platsen vore inte trevligt.

Det blåste lite kyligt men jag beslöt i alla fall att gå ut på Långbryggan. 628 långa metrar sträcker den sig långt ut i det långgrunda Siljan för att ansluta till en liten holme längst ut. Där har jag tillbringat många blöta timmar medan jag kämpade för att få olika simmärken. Jag har aldrig gillat djupt vatten och från hopptornet (som nu är borta) vågade jag aldrig ta steget ut i det våta (och jag som ägnat mig åt fallskärmshoppning under flera år!).

På tillbakavägen från holmen roade jag mig med att försöka räkna ut mycket plank som gått åt när bryggan renoverades. Jag konstaterade att bryggan bestod av 17 rader plank och efteråt tog jag reda på att det vid renoveringen användes 2938 plankor (17 x 628 = 10676 m, dvs något mer än en mil plankor. Divideras det med 2938 innebär det att varje planka är 3,6 m. Kolla gärna om jag räknat rätt).

Jag minns att vid renoveringen av bryggan fick Rättviksbor och andra intresserade köpa plankor för 500:- stycket och få namnet inbränt på "sin" planka. Båda mina föräldrar har "var sin planka" och C och jag köpte också in oss i en planka trots att vi inte bodde i Rättvik. Man får konstatera att man "syns" mer på Långbryggans plankor än på gravstenen. På Rättviks kommuns sida står det att bryggan renoverades 1992. Men nog vill jag minnas att vi köpte plankor betydligt tidigare. Nå´n som vet? Vid brofästet finns en tavla med namn och sektion så du kan hitta just "din" planka.

Vid brofästet svängde jag av åt söder utmed stranden. Det är så trevligt att gå där. Borta vid boullebanan har de schaktat upp en stor kvadrat. Två stora högar sand låg stjälpta där. Vad ska det bli, månne? Nå´n som vet?

Färden gick vidare under järnvägsbron, förbi Biblioteket/Kulturhuset. Där ska vår målarcirkel förresten ha vernissage i morgon, söndag, mellan kl 14 - 16. Rättviks ABF- cirklar visas. Välkomna!

Gick in på Storgatan, som nu är full av bilar. En förbättring? Hmmm. Södergårdens café (heter det så? Gärna info från någon) har ställt ut bord och stolar. Det vittnar om att våren verkligen är på gång. Antikaffärens klocka visar fortfarande hela tiden på 9. Sommar som vinter. Känns tryggt på något sätt. I alla fall något som är beständigt.

På Sörlins bokhandel köpte jag kvällstidningen. De skyltar bl a med blommiga verktyg. Jag rekommenderar alla kvinnor att köpa dessa prylar. Du får garanterat ha verktygen i fred för din gube. Tack, kära syster för att jag fick dom i present vid ett tillfälle då jag klagat över att de gemensamma verktygen aldrig ligger där de ska.

Promenaden tog ganka exakt en timme och det var skönt att komma hem till en dusch och en kopp kaffe.

PS: Jag har sökt på caféet som jag tror heter Södergården. Hittar inte namnet någonstans. Noterar att Rättviks kommuns sida inte någonstans har en förteckning över matställen och caféer, något som jag tror vore värdefull upplysning för turister (och tydligen också innevånare). Ett tips, bara.

PS: Caféet heter Sörgården, har jag fått reda på. Men min åsikt kvarstår: Fixa en förteckning över matställen på hemsidan för Rättviks kommun. DS

Inga kommentarer: