torsdag, april 24, 2008

KBT-triangeln

Jag lovade ju att återkomma om "triangeln" från den KBT-bantarcirkel jag just börjat på.

Jag har haft dator i ca 15 år men har aldrig gett mig på att göra något i programmet Paint. Och tydligen har jag blivit för gammal för sådana avancerade saker. Jag försökte mig på att rita en triangel med hjälp av knapparna på sidan. Och det gick ju skapligt. Men jag stupade på texten som skulle till. Hade tänkt göra ett tjusigt bildspel där texterna i form av exempel snyggt radas upp som pärlor på ett halsband. Men det får bli en beskrivning i stället.

Tänk er alltså en liksidig triangel, stående på basen.
Översta spetsen = ett T (ska stå för Tankar).
Spetsen nere till höger = K (ska stå för Känslor).
Spetsen nere till vänster = B (ska stå för Beteende).

Man läser triangeln medsols vilket ger:
T (tanke): "Jag såg en chokladbit i kylskåpet" vilket genast ger:
K (känsla): "Skulle vara gott" vilket genast leder till:
B (beteende): "Går till kylskåpet och sätter snabbt i mig chokladbiten" vilket leder till:
T (tanke): "Så dålig karaktär jag har" vilket resulterar i:
K (känsla): "Skuldkänslor och dåligt självförtroende" vilket genast leder mig till:
B (beteende): "Kylskåpet och sätter i mig resten" osv. osv. osv. varv efter varv.

Nu menar kursledarna att när man har hamnat i kylskåpet och satt i sig chokladbiten ska man hejda sig och fundera över a) hur blev beteendet? b) vilken känsla uppstod? c) vad tänkte jag?
Hur ska beteendet brytas? Hur borde jag i stället tänka? Analysera situationen.

Lätt som en plätt, va? ;=)

Inga kommentarer: