tisdag, april 01, 2008

Stephen W. Hawking, Big Bang och Martinus kosmologi

I dag har jag läst ut en bok av Stephen W. Hawking, "Kosmos, en kort historik". S.W. Hawking är den ALS-drabbade matematik- och fysikprofessorn från Cambridge, en av världens stora tänkare om universums uppkomst och mening.

Det är sannerligen en spännande läsning. Jag anar sambandet mellan Martinus kosmologi och Hawkings redogörelse för universums utvidgning och ev sammandragning, svarta hål, materia och antimateria och de fyra små och stora krafterna.

Martinus beskrivning av universum och människans roll och mening i tillvaron kommer säkerligen någon gång i framtiden att kunna sammankopplas med matematikens och fysikens ekvationer.

Stephen Hawking lyckas faktiskt bra med att beskriva tankegångarna så att det är något så när begripligt, även för mig med mina begränsade kunskaper i fysik. Gissa vart jag styr min kosa i dag för att låna fortsättningen på hans redogörelse om frågorna om universum och livets mening? Jo, till Rättviks bibliotek! Där finns fortsättningen på hans resonemang, som sträcker sig från 90-talet och framåt. Hoppas den inte är utlånad. Men jag kommer att ta svängen förbi garnaffären. Jag behöver virkgarn till den fönsterlöpare jag planerar arbeta med under våran "stickjunta". Virkning passar mig nog bra nu när jag har så ont i vänsterarmen.

Inga kommentarer: